En stulen cider....

Den svåraste uppgiften vi har fått är nog att vara föräldrar.

Tack vare våra tonåringar så säljer apoteket mängder av huvudvärkstabletter till föräldrarna.
Nä, jag skojade bara lite.  Men visst är det lätt att få huvudvärk.

Igår kväll tänkte jag tag en alkoholcider. Men hur jag än letade så fattades det en flaska.
Hmm, det måste vara dottern.
Eftersom hon var hos sin pappa så kunde jag inte fråga henne. Så jag ringde upp hennes pappa och bad att han skulle kolla igenom hennes väskor. (hennes pappa tror bara gott om henne)
Och jag satt igång att leta i hennes rum. Första överaskningen var att i en låda hittade jag en mattallrik med intorkade matrester (ev. kladdkaksrester).

Efter fortsatt letande så hittade jag en tom cider flaska gömd bland kläderna i en låda.
Okey, hur ska jag reagera nu?

Eftersom hon skulle tävla idag så tyckte jag nog att hon inte skulle få göra det, för att makera att detta är inte OK.
Jag ringde upp hennes far och tala om att jag hittade flaskan. (suck och stön i andra änden)
Och så sa jag att jag tyckte inte att hon ska få åka på tävlingen. Men fick inget medhåll utan det här var väl inte så farligt.
OK en flaska cider är väl i och för sig inte så farligt. MEN, man måste markera att det inte är OK.
Man dricker inte när man är 16 år (fast jag vet att det gör dom någon gång) och man stjäl inte från andra.

Eftersom friidrotten är allt för henne så tror jag att det biter bäst om hon inte får genomföra tävlingen.
Jag kanske är lite hård men när de inte vill lyssna och jag inte får hjälp från pappan så kanske man måste vara lite hård någon gång. Tyvärr har han väldig svårt att se dom dåliga sidorna av henne. Etersom han inte träffar henne så ofta så blir det nog tyvärr så.

Och jag tror nog de åkte på tävlingen ändå.

Vad gör man??

Kommentarer
sweetmama

Jag har stött på samma bekymmer. Jag sa till dottern att alkohol får endast vuxna dricka. Vill du dricka och vara vuxen får du också bete dig vuxet och inte smyga med det. Sen pratade vi om effekterna alkohol har på kroppen då man inte vuxit klart=anledningen till att det finns en åldersgräns

Skrivet 2010-01-23 kl. 21:34:35
URL: http://sweetmama.blogg.se/
marie

Det är inte lätt att vara tonårsförälder.....

Jag tycker du gjort helt rätt!!!



Fin blogg du fixat . Tack för att du bjöd in mej!

Kram kram

Skrivet 2010-01-23 kl. 21:56:27
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Din Mamma.

Du gör helt rätt. Jag kommer ju ihåg hur det var med tonåringar hemma,jättejobbigt. Nu var inte Saras mamma något problem,vi märkte inte något i alla fall,men hennes storasyster var mer jobbig. Den här tiden går ju över,kanske. Fortsätt ha koll och släpp inte taget, något går säkert in av pratoch tjat.Vi älskar ju våra ungar och vill dom väl. KRAM.

Skrivet 2010-01-23 kl. 23:53:44
soffie

suck jag vet hur du har det har ju med en 16-åring ,än så länge har hon ej druckit (inte vad jag vet iallafall)

tycker det är bra med bestraffningar dra in veckopengar,betala tillbaka den tycker jag hon ska göra det va ju din.Det gäller att man står på sig,

Hoppas att hon förstår varför du blev upprörd och arg,det tycker jag aldrig min gör hon skriker å gapar å är arg hur länge som helst känns det som,

Ha en mysig söndag å kolla gärna in min dotters inlägg hos mej

Skrivet 2010-01-24 kl. 10:06:40
URL: http://soffie69.blogg.se/
Camilla

Det är inte lätt men jag tror att du gör helt rätt.

Någon gång händer det ju.

Och veta att dom gjort fel ska dom bannemig få veta.

Ha det bra och kram på dig!

Skrivet 2010-01-24 kl. 11:55:16
URL: http://cammo69.blogspot.com
Thalina

Du gjorde vad jag skulle gjort.En gång hittade jag en massa öl och starksprit i min sons garderob längst in bakom skorna.Det var före valborg minns jag.Jag tog allt och hällde ut det i vasken. När han sen kom hem stod det en massa tomflaskor på diskbänken.Han blev sur men han var bara 17 år och jag var ensam fostrare.Men idag tycker han att jag gjorde rätt. Kram Thalina

Skrivet 2010-01-24 kl. 16:41:26
URL: http://thalina.blogg.se/
Ingrid ♥

Svår fråga och inte lätt.

Du har visst redan fått en massa råd och svar på din fråga så jag tror jag avstår annars så blir det kanske bara en massa upprepningar.

Kram Ingrid

Skrivet 2010-01-24 kl. 17:41:24
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0