Boktips...

Äntligen har jag läst ut en bok,  så jag kan nu ger er ett boktips.

Jag har läst Dårens dotter av Mian Lodalen.

                            

Connie är en flicka med för lite fett på kroppen och för många tovor i håret. Hon växer upp hos sin moster och hennes man i ett nybyggt miljonprogram i frikyrkometropolen Jönköping. Hennes pappa är visserligen världens roligaste, men han dyker bara upp när det passar honom.

Connie är inte som andra ungar. Flickornas rephoppande intresserar henne lika lite som frökens försök att lära ut alfabetet. Men så småningom får hon en själsfrände i jämnårige Kalle. Tillsammans parerar de smällarna från vuxenvärlden, ger igen och slår trotsigt in på en allt farligare väg.

Omedvetet börjar Connie härma sin pappa - den karismatiske charmören som byter flickvänner oftare än kalsonger, bohemen, kondomförsäljaren, Cornelisimitatören, racerföraren och fängelsekunden. Mannen som tänjer på gränser för tänjandets skull.

Dårens dotter handlar om en flickas villkorslösa kärlek till en pappa som inte liknar någon annan. En oförglömlig, delvis självbiografisk roman, fylld av både humor och svärta.


När jag läste boken kunde jag skratta men ändå tycka att det är tragiskt med allt som händer.
Tyvärr ser det nog ut så här för många barn.
Det jag skrattade åt var alla påhitt som barnen gjorde och pappans knasiga historier om livet.

Ha de

Kommentarer
Ingrid

Ja, ibland måste gnället få pysa ut lite.. men håller med om att det blir lite vad man gör det till.. Syns det inte finns det inte.. eller nåt ditåt. Många av mina vänner säger lite smått avundsjukt ibland; du är ALLTID så glad och positiv (fast de vet jag alltid har värk) men det är ju lite så jag blir inte ett dugg hjälpt av att gräva ner mig.. Sen är jag ju herregud ingen "övermänniska" som alltid visar mig glad ibland måste det som sagt pysa lite. OCH de som känner mig väl; den dag jag kommer riktigt uppiffad o sminkad till jobbet... -då har jag en dålig dag och måste överbevisa mig själv hur pigg jag ser ut/är Ha, ha!

Skrivet 2010-02-01 kl. 20:03:01
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
SOFFIE tassar in

tack för boktips alldeles perfekt för mej som är en bokälskare .Den skriver jag upp på min vill läsa lista

kram

Skrivet 2010-02-01 kl. 23:20:22
URL: http://soffie69.blogg.se/
Pialotta

Den boken verkar full av liv.. kanske skulle jag försöka mig på att bläddra lite:-))

Tjingelingen

Skrivet 2010-02-01 kl. 23:36:30
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Camilla

Tack för boktipset.

Ha det bra och kram på dig!

Skrivet 2010-02-02 kl. 10:31:32
URL: http://cammo69.blogspot.com
Ingrid

Ha en fortsatt bra dag och om du får tid att titta in hos mig finns det något att hämta ;-D

Skrivet 2010-02-02 kl. 15:27:21
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Thalina

Låter som något jag tycker om att läsa.Tack för tipset.Kram Thalina

Skrivet 2010-02-02 kl. 15:32:09
URL: http://thalina.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0