Förstadagintyg

Tredje advent och knappt två veckor kvar till jul. Och det bästa av allt är att i år är jag ute i god tid med klapparna. Det återstår bara några få klappar att inhandla..

Dagarna flyter på i mitt nya liv som heltidsarbetare och jag börjar få in rutiner som passar bra för mig utan att jag jagar upp mig. Mina hjärtklappningar jag hade besvär av kommer inte alls lika ofta nu. Och jag känner mig faktisk ganska lugn just nu.

Men ni ska veta att min arbetsgivare har varit på mig om att jag var hemma fyra dagar för stress och oro.
Jag blev inkallad till honom där han gärna vill sätta mig på plats. Han ansåg att han egentligen inte behövde betala ut någon sjukpenning till mig eftersom han inte tyckte att det var ett tillräckligt gilltigt skäl att vara hemma och så hade jag ju inget läkarintyg. Men det fick gå för den här gången sa han.

Han sa även att jag gått hem i protest av att jag börjat jobbat heltid. Ja, ni läste rätt, så sa han. Så nu vill han ha ett läkarintyg av mig när jag blir sjuk nästa gång. Jag har pratat med facket och de vill att jag ska fråga honom om vart jag ska få mitt förstadagintyg ifrån eftersom vi inte har någon företagshäslovård. Det är nämligen arbetsgivaren skyldighet att se till att jag kommer till en läkare om han kräver förstadagintyg. För på vårdcentralen är det inte säkert man får en tid med en gång. Blir det problem så kommer förhoppningsvis facket att hjälpa mig. Men tyvärr så har arbetsgivaren rätt att kräva intyg om han anser att man varit borta mycket eller fuskat. Och inget av detta stämmer på mig. Tre gånger sjuk på ett år kallar jag inte mycket.

Nu hoppas jag att jag kan komma igång att blogga lite igen. Det går himla trögt just nu och ändå så skulle jag kunna skriva om så mycket.  Hoppas ni har det bra och att ni inte stressar upp er för mycket i juletider.

Ha de

Kommentarer
britta bloggar

Jobbigt med strul med arbetsgivaren, hoppas det ordnar sig!

Skrivet 2011-12-11 kl. 20:20:55
URL: http://brittabloggar.se
Malin

Men fy tusan hur du blir behandlad, så illa!!!! :((



Nej till Vårdcentralen får man inte komma när man vill och behöver det, jag blev bortmotad sist jag vill komma, blev hänvisad att självkontakta sjukgymnastik istället.



Jag har oxå bara ngn enstaka julklapp kvar att köpa nu.



Kram



Skrivet 2011-12-11 kl. 22:02:16
URL: http://malkins.blogg.se/
Ninni

Jag ryser faktiskt när jag läser det här..din arbetsgivare är hemsk=(



Vadå ingen orsak att vara hemma på..bara att prata med honom kan ju orsaka stress och oro..usch vilken skithög!



Skickar en stor styrkekram

Skrivet 2011-12-12 kl. 08:00:26
URL: http://ninni.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0