Vintergäst...

Det är inte bara vi människor som tycker att vintern är jobbig. Även alla djuren, fåglar och rådjur bla. får det jobbigt i all snö och kyla. Det är inte så lätt att hitta någon mat och de som inte är tillräckligt starka klarar tyvärr inte vintern.
Vi kan hjälpa dom genom att hänga ut talgbollar och fågelautomater med frön i.  Frukt gillar inte bara fåglar utan även haren och rådjuren blir glada att få lite mat i magen. Men i en del bostadsområden gillar tyvärr inte alla grannar att man matar fåglarna. Bor man i hus eller radhus som vi blir det mycket enklare att mata djuren utan att någon störs på det.

Vi har haft en liten vintergäst hos oss i vinter som vi har skämt bort lite.
Först trodde jag att vi hade haft en katt i våra rabatter på altanen. Det var jord uppsprätt så jag trodde de hade gjort sina behov där. Men så kom jag på att en katt har ju inga vingar för det fanns inga spår i snön efter någon katt. Så då började jag klia mig i huvudet och undra vad det kunde vara.



En koltrast hona som trivs i jorden. Jag tror hon känner lite värme från den.
Så hon fick ett litet fat med frön som hon smaskar på. Och ibland kan man se
den svarta hanen på besök. Men det är honan som bor hos oss.


I busken brukar hon flyga till när vi råkat skrämt iväg henne.
Det var inte lätt att fotografera, så fort man visade sig i fönstret så
flög hon iväg. Men nu tror jag att hon börjar ense att vi inte är så
farliga för hon sitter kvar i jorden lite längre nu innan hon sticker.

Har ni några vintergäster hos er???

Ha de

Kommentarer
Malin

Vi hade massor (mest gråsparvar) ett tag, men det sprätte massor av frön på marken så vi trodde inte att de gillade den sorten, så vi bytte till en annan sort men då drog de tyligen vidare..?

Talgbollarna har de knappt rört, läste ngnstans att det varit dålig kvalité på talgbollarna i år. Fast tillverkarna skyller på att fåglarna inte äter dem pga kylan. Trevlig helg!

Skrivet 2010-02-26 kl. 18:41:56
URL: http://malkins.blogg.se/
sweetmama

Vilken söt liten gäst ;o)

Skrivet 2010-02-26 kl. 18:54:25
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Susanne P

Här matar jag fåglarna och också upptäckt att de inte äter av talgbollarna. Vad det beror på vet jag inte. Rådjuren håller sig numer på utsidan av vår tomt (inhägnat) annars har vi de nära, nere på lägdorna. Ett fasansfullt liv på hundarna på mornarna när rådjuren står vid staketet och stirrar på oss...

Kram på fredagkvällen

Skrivet 2010-02-26 kl. 20:25:56
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Ingrid

När man bor som vi mitt ute på landet ser man spår efter många djur. Älgen brukar traska över vägen och bland kommer räven på besök trots vi har hundar.

Här sovs det knappt alls, har en hemsk hosta

Skrivet 2010-02-27 kl. 19:28:14
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Ingrid ♥

Så gullig gäst du har.

Härligt när de kommer så nära.

Vi har också lite fåglar som kommer varje dag.

Kram Ingrid

Skrivet 2010-02-28 kl. 19:55:58
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0