Sjukvården

Vilken härlig vårdag och man kan nu känna värmen från solen.
Idag var jag och hämtade min cykel som jag hade haft inlämnad på lite service och däckbyte.
När jag började cykla på den (i en nedförs backe) slutar bromsen att fungera och tramperna går bara runt precis så där som när kedjan har hoppat. Som tur var så fungerade handbromsen (lite ialla fall). Jag stannade och tittade på kedjan men den såg ut att sitta som den skulle. Så jag fick vända tillbaka dit jag hade haft cykeln inlämnad och be dom åtgärda felet. För cykeln fungerade ju när jag lämnade den till dom. Gubben blev lite sur och undrade när jag ville ha cykeln. NU, sa jag. När jag sen igen cyklade hem så kände jag mig inte alls trygg.
Jag bara väntade på att den skulle sluta att fungera igen, men jag klarade mig hem.
Jag fick känslan av att gubben var obekväm i sina arbetsuppgifter.

Min arbetskollega som råkade ut för en arbetsolycka 
på jobbet i januari fick en besvärlig väg i sjukvården. Direkt efter olyckan röntgades knät och man konstaterade att det inte fanns några skador. Efter ett par dagar får han en propp i närheten av knät. Han får börja med Varan.
Knät blir inte bättre, han kan inte räta ut det och det värker. Han tar kontakt med sjukvården och säger att det inte känns bra i knät. De säger att det troligtvis beror på proppen. Men tiden tickar iväg och det blir ingen förbättring. Så han tar kontakt med sjukvården och den ortoped på lasarettet som tidigare undersökt honom.
Då blir han hänvisad till att ta kontakt med sin vårdcental. Kollegan undrar varför han ska göra det när det är på lasarettet som han har blivit vårdad (eller vad man ska kalla det för).

För att få knät undersökt igen så får han ringa till sin läkare på vårdcentralen och ber då att få komma till en privat ortoped. Läkaren skickar en remiss och han får med lite tur komma dit ganska snabbt.
Ortopeden blir inte glad över att se knät och få höra hela historian om hur han blivit behandlad inom vården.
Så ortopeted skickar en remiss till magnetröntgen. Och resultatet blir:

BENINFARKT
KOMPRESSIONSFRAKTUR
KORSBANDSRUPTUR

Så tack vare den privata ortopeden är han åter tillbaka på lasarettet för behandling. Nästa steg ska blir att de ska göra ett titthål i knät för att se skadorna bättre. Kan bli aktuellt med operation.

Nu får man väl hoppas att det är slut på allt krångel och att han får den rätta behandlingen.

Ha de

Kommentarer
soffie

hoppas verkligen han orkar göra en anmälan för guuu va dåligt av den förste läkaren,

himla bra den där privata läkaren,

Hoppas nu han får god vård å det läker ordentligt

kram

Skrivet 2010-03-30 kl. 19:50:07
URL: http://soffie69.blogg.se/
Christina

Usch det där hade kunnat sluta illa det vilken tur att du hade lite handbroms i alla fall. Sjukvården idag ?????????

Önskar dig en bra onsdag, kraaaam

Skrivet 2010-03-30 kl. 22:10:06
URL: http://mammastina.blogg.se/
Susanne P

Usch så hemskt att inte kunna bromsa!

ja du, sjukvården idag?! Ibland undrar man hur det är ställt i sjukvården idag...

kram

Skrivet 2010-03-30 kl. 22:41:07
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Camilla

Oj...det kunde gå illa det där.

Jag tycker att han ska anmäla läkaren som inte undersökte honom ordäntligt första gången.

Hoppas att han blir helt återställd snart.

Ha en bra dag och kram på dig!

Skrivet 2010-03-31 kl. 12:32:28
URL: http://cammo69.blogspot.com
Thalina

Låter som moment 22.Tyvärr så är det ofta idag.Man måste ha mun med sig och våga ryta till för sina rättigheter.Tur att inte du också skadade dig , du får vara rädd om dig när du är ute och cyklar.Önskar dig en GLAD PÅSK kram Thalina

Skrivet 2010-03-31 kl. 16:55:39
URL: http://thalina.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0