Blåbärs - och citronpaj

Jag måste bara dela med mig av ett nytt recept på Blåbärspaj.
Den var väldigt god. Man kan utesluta kolasåsen och äta den som den är.


Blåbärs- och citronpaj med kolaglasyr (ca 8 bitar)

Mördeg
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 msk socker
125 g smör eller margarin

Fyllning
4 ägg
1 dl socker
2 msk potatismjöl
1/2 dl vispgrädde
1 dl saft från citron
finrivet skal av 1 citron
3 dl färska blåbär

Kolasås
3/4 dl vispgrädde
2 msk socker
2 msk ljus sirap
1 msk smör eller margarin

Sätt ugnen på 200 grader.
Mördegsskal:  Hacka snabbt samman alla ingredienserna till mördegen. Tryck ut degen jämnt i botten och en bit upp på kanten i en bakform, ca 24 cm i diameter. Ställ kylskåpskallt  i ca 30 minuter.
Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen i ca 10 minuter.
Fyllning: Vispa samman ägg och socker lätt. Sikta ner potatismjölet och rör om. Tillsätt grädde, citronsaft och
citronskal. Rör smeten slät. Häll smeten i mördegsskalet och strö över blåbären.
Ställ in formen i nedre delen av ugnen och grädda i 12-15 minuter. Fyllningen bör inte vara helt fast, utan lite kladdig i mitten då pajen är färdig. Den stelnar ytterligare efter gräddningen. Ta ut och låt pajen kallna.
Kolasås: Mät upp alla ingredienserna, utom matfettet, i en kastrull. Värm upp uner omrörning och låt koka i ca 5 minuter, elle tills den börjar tjockna något. Ta kastrullen från värmen och rör ner matfettet. Ringla kolasåsen över den kalla pajen. Sen är det bara att njuta av pajen.





Kommentarer
Susanne P

Men snälla nån! Vilket gott recept! Jag känner det redan nu, bara jag läser receptet! ;)

Kram

Skrivet 2011-08-21 kl. 21:33:28
URL: http://www.susannep.blogspot.com
Ingrid

kastade mig in hos dig, jösses så gott det lät. Blir nog till att göra en djupdyk i frysdisken för här är dåligt med blåbär i skogen iår.

Skrivet 2011-08-21 kl. 21:40:16
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
soffie

men mums va gott det lät,tack för det receptet,kramen

Skrivet 2011-08-22 kl. 22:10:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
marie

Åhhh, den där såg verkligen smarrig ut. Måste kanske ut o se om det finns några blåbär kvar....

Själv har jag bakat en vanlig rabarberpaj med smuldeg med havregryn i, det blev gott det med. Avnjöts med en god vän som jag träffar för sällan och då smakar iofs allt gott.

Ha en fortsatt bra vecka. kram

Skrivet 2011-08-23 kl. 14:46:44
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Sara

Så gott det såg ut! Ha en toppen fredag :)

Skrivet 2011-11-04 kl. 08:58:35
URL: http://saralive.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0