Heltid eller deltid

Just nu är vi lite underbemannade på jobbet vilket innebär att vi får börja en timme tidigare. Själv var jag ju hemma torsdag fredag med min mage. Magen känns OK nu och jag kan börja äta normalt igen.

Det som oroar mig just nu är att jag kanske måste börja jobba heltid. Man har ju bara rätt att jobba deltid tills barnet fyller 8 år enligt föräldraledighetslagen och sonen har fyllt 9 år. Det är ett lite rykte som surrar omkring. Och detta gör mig lite stressad. Jag vill fortsätta att jobba deltid både för barnens skull och min egen.
Vi har diskuterat detta min sambo och jag, både tycker att det vore bra om jag kunde fortsätta att jobba deltid.
Visst vore det bra med lite mer pengar men för oss är inte det det viktigaste. Det viktigaste är en familj som mår bra utan stress.

Det har varit många diskusioner om att alla kvinnor på arbetsmarknaden ska ha rätt till heltidsjobb. Visst, självklart ska vi kvinnor kunna få chansen att jobba heltid. Men, de som vill. Jag tycker även att det ska finnas en chans för kvinnor att jobba deltid efter att barnet fyllt 8 år. För många av oss är det tufft att jobba heltid, plus att gå hem efter jobbet och sköta hemmet. Förhoppningsvis så är man två om att dela på sysslorna, men jag tror ändå att vi kvinnor drar det tyngsta lasset hemma oavsett hur många timmar vi jobbar.

Det kanske finns familjer där det skulle passa bättre om mannen gick ner till deltid. Varför är inte det så vanligt?
Det kan ju vara så att det är mannen som oftast har bättre inkomst än kvinnan. Eller lever vi kvar i det gamla där det är självklart att kvinnan tar hand om barnen och hemmet?


Kommentarer
Malin

Tyvärr är det nog så att männen fortfarande tjänar mer. Jag försökte jobba deltid när jag kom tillbaks e föräldraledigheten men det fungerade inte, jag fick göra lika mycket som när jag jobbade deltid..



Skulle faktiskt vara mysigt att ha mer tid hemma. Känna att man räcker till för familjen o sig själv.



Kram

Skrivet 2011-10-03 kl. 21:24:48
URL: http://malkins.blogg.se/
soffie

tycker du ska fortsätta jobba deltid om er ekonomi fixar det ,det är guld för barnen att ha någon som är hemma på eftermiddagarna eller iallafall någon dag i veckan, må gott

Skrivet 2011-10-04 kl. 21:21:08
URL: http://soffie69.blogg.seg.se
Susanne P

En heltid är för mycket när man har små barn!

Hur bra skolan och barnomsorgen är så är hemmet och den tryggheten viktigare.

Kram

Skrivet 2011-10-05 kl. 20:35:13
URL: http://Www.susannep.blogspot.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0