Fortsättning på fotokursen

Från regn och rusk till härliga försommardagar.

Sonen har fått provsvaren och allt är OK, skönt. Nu känner man sig lite lugnare. Han behöver bara få igång magen lite. Vi har bytt ut "gruset" Inolaxtol till flytande Laktulos. Än har det inte visat något resultat förrutom att han fiser mer än vanligt.

Fotokursen är igång. Två träffar har vi haft och det handlar nu mycket om bildanalys. Vid första träffen pratade vi om stilleben. Läxan var att vi skulle ta en bild på en möbel eller inredning som man skulle kunna använda i tex en katalog. Svårare än jag trodde. Jag blev inte nöjd med min bild, men i brist på fantasi så fick det bli den här bilden.



Andra träffen pratade vi om street/action - opertunum. Eller översatt till "fånga tillfället".
Att ha kameran laddad och vara beredd på något intressant som händer. Och naturligtvis är jag igång med att öva.









Jag försöker att tänka på att inte få med ansiktena på människorna. Man får vara lite försiktig när man tar bilder och ska använda dom tex på bloggen eller facebook.

För att få lite mer kött på benen så skulle jag gärna vilja ha lite kommentarer på bilderna både positiva och negativa. Man lär sig massor av hur andra tolkar bilder.

Ha de varmt och skönt i vårvärmen

Kommentarer
Rebecka - fotoblogg

Sv: Åh, tack så mycket!

Skrivet 2012-05-02 kl. 22:45:47
URL: http://rebeckasfoto.blogg.se/
Camilla

Älskar den sista bilden!

Hmm...varmt och skönt i vårvärmen? Hmmm...här har det blåst storm ni i två dagar. Och nu hotar dom oss med snö på lördag. VARFÖR!!! ;)

Kram!

Skrivet 2012-05-03 kl. 09:18:16
URL: http://cammo69.blogspot.com
♥ Carina ♥

Skönt att det var ok med sonens prover!



Bilden på tjejerna som sitter och spelar där skulle jag nog vilja se hela tjejerna...

Jag gillar bilden på den gamle mannen jättemycket! Skärpa på honom och lite suddigt på bakrunden. Jättefin!! :)



Kram

Skrivet 2012-05-03 kl. 13:23:53
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Malin

Skönt att de inte hittade ngt alarmerade med din son, Laktulos har vi kämpat med när sonen var ett par år, flytande fibrer kallade läkaren det.



Angående dina foton, glöm inte att jag är bara ren amatör..men jag ska försöka tycka till lite, tycker ju att det är så intressant med fotografering.



Först o främst tycker jag att du fångat temat street JÄTTEBRA!!!!

Håller dock med om att bilden på byrån inte är så bra, men jag kan inte sätta fingret på vad som inte stämmer, kanske bildvinkeln? Eller så är det helt enkelt bara svårt att få en sån bild intressant? Vad fick du för feedback om den på kursen?



Gillar tjejerna som sitter o spelar vid vattnet, jag tycker kompositionen när man inte ser hela tjejerna gör bilden intressant, sen tycker jag att det är bra tolkning på temat.



Bilden med cykeln är oxå mycket bra tolkning av temat, väldigt skarpt foto oxå!



På fotot med farbrorn som är ute och spatserar tycker jag det är lite synd med klippningen precis vid fötterna. Annars bra komposition och tolkning.



Kattfoto kanske jag egentligen hade beskurit mer men då kanske man hade missat känslan av street?



Du får gärna tycka till om mina foton nu när du lärt dig sånt här! Det är bara utvecklande med kritik.



Men många av mina dokumentära vardagsbilder är bara fotade med mobilen utan större eftertanke.



Just nu är det en väldigt trist foto tid här uppe i norr, grott o smutsiga snöhögar.



Kram ♥



Skrivet 2012-05-03 kl. 20:37:47
URL: http://malkins.blogg.se/
Anonym

vilka superbra bilder, å hoppas nu att sonens mage blir iordning snart skönt att proverna va bra, kramen

Skrivet 2012-05-03 kl. 21:34:05
URL: http://soffie69.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0